Tuesday, March 20, 2018

TAHU DAN HAYATI TANDA MENGENALI JATA NEGARA


Lambang Malaysia atau lebih dikenali sebagai Jata Negara seharusnya dikenali dan difahami maksudnya oleh seluruh warganegara Malaysia. Namun hakikat sebenarnya adakah mereka tahu maksud yang tersirat dalam perlambangan jata negara tersebut.

Jata Negara mempunyai maksud, ciri, dan nilai sesebuah negara bukan sekadar untuk diketahui namun perlu dihayati sungguh-sungguh dan diterjemahkan dalam kehidupan bernegara. Negara yang menggunakan jata negara telah menggabungkan ciri yang ada oleh sesebuah negara itu. Elemen dan sentimen seperti Bunga Raya yang diterapkan dalam jata negara Malaysia menunjukkan bunga ini adalah bunga kebangsaan yang digunakan dalam upacara rasmi dan simbol sesebuah negara. Jata negara ini mewakili negara malaysia secara keseluruhannya tanpa membezakan kita siapa...kaum apa, agama apa....Seharusnya warganegara Malaysia menghayati jati diri Malaysia ini.


2 ekor harimau tersebut bukan hanya dilihat dari sudut keberanian semata-mata. Namun apa yang penting kesatuan rakyat yang berbilang kaum, agama dan berbeda fahaman politik bersama bersatu bagi mempertahankan negara dari segalan ancaman keselamatan dari luar mahupun dalam negara.


1 comment: