Wednesday, November 20, 2019


Image result for pergi sekolah

TERINGAT AKU : 
NOSTALGIA ERA 70an & awal 80an

Petang ni fikiran aku melayang terkenang kisah lalu.....di benakku tergambar kenangan masa sekolah darjah 2 & 3...... aku sekolah sesi petang....Teringat panas2 terik aku jalan kaki pergi sekolah......berpeluh...jarak lebih kurang 2km...basah jugalah baju tu dek peluh kepanasan terik mentari....belanja sekolah 30 sen je.....kadang senyum sendirian bila teringat kisah lalu...kalau kebetulan hari hujan, buka kasut.....jalan tanah merah....kalau tak buka, kasut yang putih pasti bertukar warna...comot....beg sekolah pula mesti disarung dengan plastik...kalau tak pasti basah sebab beg zaman tu semuanya beg jenis kain...

Itu belum lagi kisah pergi sekolah awal tahun sekitar bulan Januari dan Februari..juga bulan Oktober dan November.....musim tengkujuh...terpaksa buka kasut...harungi air paras betis...kena hati-hati...jalan bukannya berturap lagi masa tu....batu, kayu, duri dan segala benda ada dalam air yang aku tak nampak.....cabaran betul


Alhamdulillah.....berkat hadapi cabaran tu aku jadi orang juga hari ini....



No comments:

Post a Comment