Tuesday, September 29, 2015

بِسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ

sekolah satu aliran: menjana perpaduan tanpa sempadan

Image result for berita sekolah satu aliranBerdasarkan pandangan peribadi - pengalaman sebagai seorang guru selama 15 tahun, pegawai akademik d Pejabat Pelajaran Daerah selama 3 tahun dan sebagai seorang pensyarah di Matrikulasi selama 1 tahun telah cukup membuktikan bahawa sememangnya perpaduan yang diharapkan di dalam negara masih pada tahap yang minima. Secara kosmetiknya digambarkan bahawa negara kita mempunyai perpaduan kaum yang hebat. Namun setelah diselusuri di alam pendidikan lagi anak-anak Malaysia pelbagai kaum ini tidak mampu untuk bersama.

Jika hendak melentur buluh biar dari rebungnya. Pendapat saya ini berdasarkan pengalaman ketika berkhidmat di sebuah sekolah mubaligh yang pelajarnya terdiri daripada pelbagai kaum Melayu, Cina, India, Sikh, Serani, warga asing dll. Mereka dapat berinteraksi antara satu sama lain tanpa mengira kaum dalam apa jua aktiviti. Ini sangat berbeza dengan SK, SJKC dan SJKT.

Jika sayangkan negara pihak yang bertanggungjawab terpaksa berani untuk merubah dasar  agar anak-anak Malaysia ini dapat bersama seawal pra sekolah lagi bagi menjamin perpaduan kaum dalam negara lebih mantap

No comments:

Post a Comment