Thursday, September 24, 2015

بِسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ

 Melaka Bandaraya Bersejarah 
 -Destinasi pelancongan yg memberi ruang utk anak-anak mempelajari sejarah negara. Sempat ke Dataran Pahlawan yang penuh sesak sempena cuti hari raya aidil adha. Kota Afamosa adalah tempat wajib untuk dilawati mengingati bagaimana di situlah bermulanya kawasan di kepulauan melayu di jajah oleh kuasa barat. Yang paling penting detik itulah kejatuhan sebuah empayar Islam di kepulauan melayu. Kunjungan ke situ tak lengkap tanpa berkunjung ke Muzium Setem. Dapatlah membeli beberapa keping setem lama sebagai koleksi keluarga.

Namun keseronokan berada di Melaka dicacatkan apabila berkunjung ke Taman Buaya. Kesimpulannya INDAH KHABAR DARI RUPA. Tak berbalaoi dengan tiket RM20 utk dewasa dan RM17 untuk kanak-kanak kita hanya dapat menyaksikan beberapa ekor reptilia buaya yang semuanya dari jenis yang sama. Rasa terubat sikit bila kebetulan dapat menyaksikan pertunjukan dan petugas memberi makan buaya.



Pihak kerajaan Negeri Melaka kena buat sesuatu bagi memastikan pelancong berpuas hati dengan nilai wang yang mereka keluarkan untuk datang ke negeri tersebut. Seterusnya bagi menjaga imej Melaka Bandaraya Bersejarah yang sememangnya gah seantero dunia. 

No comments:

Post a Comment