Sunday, March 24, 2019


Image result for googleisme

ERA GOOGLEISME

Era berbeda menyebabkan sumber untuk mendapatkan maklumat juga berbeda. Jika dulu sumber media cetak adalah sumber utama diikuti dengan sumber media elektronik seperti radio. Masa berubah lagi apabila televisyen muncul. Ketika itu masyarakat mengharapkan sumber yang terhad bagi mendapatkan maklumat.
Namun di era kini segalanya telah berubah. Sumber maklumat boleh diperolehi dengan sekelip mata dengan menggunakan pelbagai saluran media sosial. Semua hanya dihujung jari kita. Kepelbagaian media sosial yang terdapat dalam internet memberi nafas baru kepada masyarakat dalam mendapatkan maklumat.

Tetapi perlu diingat bahawa capaian maklumat yang mudah itu memungkin banyak perkara seperti maklumat palsu akan wujud. Tekan sahaja google maka kita akan memperolehi maklumat.Jika maklumat dimanipulasikan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab maka itulah yang kita percaya. Perkara yang paling membimbangkan adalah tiada lagi wujud masyarakat cuba mendapatkan kesahihan sesuatu perkara daripada individu yang berilmu dalam bidang masing-masing.

Yang penting berhati-hatilah kita dalam menggapai sumber di internet.

No comments:

Post a Comment