Tuesday, March 19, 2019


Image result for uku baju di badan sendiri

UKUR BAJU DI BADAN SENDIRI

Keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2018 baru diumumkan pada 14 Mac 2019. Ada pelajar yang menangis gembira,ada yang menangis berduka dan ada yang seperti biasa-biase je....Bermula saat itu maka ramailah lepasan SPM yang mencari peluang untuk sambung pelajaran mengikut keputusan masing-masing. Ada juga yang mula berkira-kira untuk memasuki alam pekerjaan.

Namun apa yang boleh dikongsikan adalah bagaimana setiap lepasan SPM ini merebut ruang dan peluang ada di sekeliling mereka. Maka ketika ini muncul mereka yang memilih peluang tanpa mengambil kira kemampuan terutama dari sudut kewangan. Berpusu-pusu mereka memilih untuk sambung belajar dalam bidang tertentu ikut minat dan kehendak hati semata-mata walaupun mereka terpaksa berhutang dengan institusi tertentu. Nilai hutang itu memang agak besar. Sedangkan ada di sudut lain menyediakan peluang yang setaraf dengan kos yang lebih rendah.

Anak-anak pelajar seharusnya bijak dalam mendepani cabaran hidup ini agar tidak mengundang kesusahan di hari kemudian. Kasihankanlah ibu bapa anda yang terpaksa bersusah payah demi melihat anda berjaya. Fikir-fikirkanlah.

No comments:

Post a Comment